Skip to content

Klejnot Maskatu w Singapurskim muzeum

01/02/2012

(artykuł pierwotnie zamieszczony na stronie: http://archeologiawschodu.wordpress.com/ )

15 października odbyło się w Singapurze oficjalne otwarcie morskiego eksperymentalnego muzeum i akwarium – w skrócie MEMA (Maritime Experiential Museum & Aquarium/海事博物馆及水族馆). Ulokowane na wyspie Santosa – znanej z dużej liczby atrakcji i chętnie odwiedzanej przez turystów, powstało po to, aby pomieścić replikę IX wiecznego arabskiego statku typu dau, ochrzczonego imieniem „Klejnot Maskatu”.

Film z otwarcia muzeum:

Dau (dāwa/dhow) jest to tradycyjny arabski typ statków żaglowych, z jednym lub kilkoma żaglami. Jeszcze do niedawna pływały one po wodach u wybrzeży Półwyspu Arabskiego, Indii i wschodniej Afryki. Duże dau mogły mieć około trzydziestu osób załogi, na mniejszych liczyła ona zazwyczaj 12 osób. Dau kursowały na południe w porze monsunowej zimą i wczesną wiosną, powracały zaś do Arabii późną wiosną lub na początku lata. Do nawigacji dau tradycyjnie używany był  kamal – przyrząd do mierzenia kąta między Gwiazdą Polarną a horyzontem, w celu wyznaczenia szerokości geograficznej.

Oryginalny IX wieczny statek, który stał się wzorcem do budowy Klejnotu Maskatu, zatonął w trakcie podróży powrotnej z Chin do portów Półwyspu Arabskiego wzdłuż morskiego odcinka szlaku jedwabnego. Potwierdzeniem celu tej podróży są pozostałości ładunku, który wiózł – były to m.in. ceramika arabska i chińska, złote i srebrne przedmioty i monety, jak i resztki anyżu gwiaździstego (Badianu Właściwego, pochodzącego z Azji południowo-wschodniej i uprawianego tam do tej pory). Odkryto go w 1998 roku na dnie morza koło wyspy Beiltung, znajdującej się niedaleko Jawy. Wrak był badany przez Tilmana Walterfanga, specjalistę od archeologii podwodnej i założyciela spółki Seabed Explorations NZ Ltd., zajmującej się prowadzeniem badań na dnie morza. Pierwszy raz w historii archeologii przebadano wrak arabskiego statku.

Powstanie repliki zawdzięczamy omańskim badaczom i rzemieślnikom, którzy, opierając się na wiedzy wyniesionej z badań wraku, zrekonstruowali statek w najdrobniejszych detalach. Klejnot Maskatu został zrobiony z desek z afrykańskiego mahoniu, powiązanych razem przy pomocy liny zrobionej z włókien orzecha kokosowca. Kadłub został pokryty warstwą tłuszczu koziego z rozgniecionymi muszlami, aby stał się wodoodporny. Miał 18 m długości i 6,4 m szerokości; stępka mierzyła 15,3m.

16 lutego 2010 roku Klejnot Maskatu wypłynął z omańskiego portu na otwarte morze. Jego celem był oddalony o 6630 kilometrów Singapur. Podróż statku, którego kapitanem został Omańczyk Saleh Al Jabri, trwała 138 dni, z czego 68 spędzonych na oceanie. Starano się, aby sama podróż była jak najbardziej zgodna z historycznymi realiami – załoga używała chociażby tradycyjnych IX wiecznych narzędzi i technik do określenia swojego położenia i wyznaczenia kierunku rejsu. Współczesna technologia była jednak potrzebna do komunikacji i prowadzenia badań nad starożytnymi metodami nawigacji. Podróż nie odbyła się bez problemów. Na trasie z Koczin (południowe Indie) do Galle (Sri Lanka) silny sztorm złamał maszt. Po prowizorycznych naprawach udało się dotrzeć do Galle. W ciągu dwóch tygodni poszukiwań w dżungli odpowiedniego surowca znaleziono dwa drzewa, z których wykonano nowy maszt.

Omańczycy są dumni ze swojej historii, w której morze zawsze grało ważną rolę. Ich przodkowie pływali po oceanie od czasów IV tysiąclecia p.n.e., przyczyniając się do rozwoju handlu w rejonie Zatoki Perskiej. Omańscy żeglarze byli prawdopodobnie pierwszymi semitami, którzy dopłynęli do Indii i Chin. Pomogli w IX wieku n.e. ustanowić stały morski szlak handlowy w kierunku Dalekiego Wschodu  i przyczynili się znacznie do rozprzestrzenienia się Islamu poza półwysep.

Wywiad z kapitanem Saleh Al Jabri, nakręcony kiedy statek dopłynął do Penangu

——————————————————————————————————————–

Na podstawie artykułu:

http://www.rwsentosablog.com/2011/10/28/the-jewel-of-muscat-sailing-the-seas/

Strona Resort World Santosa, gdzie znajduje się muzeum:

http://www.rwsentosa.com/

Strona spółki Tilmana Walterfanga:

http://tilmanwalterfang.org/

Więcej o wraku z Belitung:

http://en.wikipedia.org/wiki/Belitung_shipwreck

Strona o przebiegu rekonstrukcji i wyprawy Klejnotu Maskatu:

http://www.jewelofmuscat.tv/en/timeline

No comments yet

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: